Definiție – disfuncția trompei lui Eustachio și acumulare de lichid nonpurulent in urechea medie  , cu evoluție de peste 2-3 luni

Etiologie:

• infectii  recurente de cai respiratorii superioare
  • alergia rinosinusală
  • inflamații  rinofaringiene–rinofaringita, adenoidita , rinosinuzita sau tumori rinofaringiene cu disfuncție tubară
  • radioterapia cavumului/sinusurilor/urechii
  • tamponament nazal posterior, intubația transnazală, tub nazogastric
  • fracturi de bază de craniu
  • malformații congenitale velopalatine
  • fumatul pasiv
  • deficit imunologic  IgA,IgG
  • anatomia trompei la copil

Fiziopatologie: inflamația și alergia rinofaringelui conduc la disfuncția tubei auditive, scăderea aerării urechii medii și negativarea presiunii in urechea medie, cu aparitia unui lichid seros și metaplazia mucoasei timpanice

Clinic: senzație de ureche infundată sau surditate de transmisie, autofonie, acufene, dureri otice in episoade scurte , vertij ușor

Complicații: otita mucoasă, punga de retracție, otita fibroadezivă , otita adezivă,timpanoscleroza,  labirintita toxică,otite medii recurente,  perforația timpanului, colesteatom, granulom de colesterol, otomastoidita subacută/cronica.

Diagnostic pozitiv : examen endoscopic nazofaringian, microscopie otică, otoscopie pneumatică, timpanogramă, audiograma tonală , radiografie Schuller, CT/RMN cavum eventual cu biopsie pentru hipertrofie de mucoasă/țesut, teste de alergie, screeningul hematologic și pentru boli cronice/autoimune/granulomatoase/BRGE

Diagnostic diferențial: surdități de transmisie prin blocaj meatal/miringian/osicular, malformații osiculare, disfuncția tubară, sindroame de intrerupere de lanț sau de absența aerului din casă, traumatisme de ureche medie, sifilis secundar/ boala Wegener/ sarcoidoza urechii medii.

Tratament  conservator- vasoconstrictor nazal, antihistaminic oral, corticoizi oral de scurtă durată,kineziterapie tubară, antibiotic oral, cure de crenoterapie tubară

Tratament  chirurgical- miringotomie și aspirația-lavajul lichidului , miringostomie cu montare de tubușor transtimpanic, adenoidectomie, tratament chirurgical sau radiooncologic al tumorilor de cavum,tratamentul pungii de retracție