• cea mai frecventă sinuzită la copilul sub 3 ani
  • apare prin infecția bacteriană a celulelor labirintului etmoidal
  • necesită diagnostic și tratament de urgența datorita riscului de complicații oftamologice și endocraniene(MENINGITA, ABCES CEREBRAL,TROMBOFLEBITA INTRACRANIANA)
  • factori predispozanți :influența sezoniera, tulburarea imunitații locale si generale
  • clinic :
    *forma neexteriorizata:
  • se manifesta prin rinoree mucopurulenta,obstrucție nazala, otalgie, semne generale –febra 39 grade, inapetența, agitatie, cefalee fronto-orbitara
  • obiectiv – mucoasa nazala edematiata,congestionata,cu puroi in meatul mijlociu; edem conjunctivo-palpebral; durere in inghiul intern al ochiului-la palpare.
    *forma exteriorizata ,faza fluxionara:
  • sindrom infectios și
  • edem unilateral al pleoapei superioare și in unghiul intern al ochiului (celulita periorbitara/preseptala)-std.1 Chandler
  • exoftamie axiala reductibila dureroasa, chemozis ,congestie conjunctivala(celulita orbitara)-std.2 Chandler
    *forma exteriorizata,faza supurata:
  • sindrom infectios marcant și
  • unilateral- scaderea acuitații vizuale, oftalmoplegie parțiala, exoftalmie neaxiala reductibila(abces subperiostal)-std.3 Chandler
  • scaderea importanta a acuitații vizuale, oftalmoplegie completa, exoftalmie ireductibila(abces orbitar)-std.4 Chandler
    *std.5 Chandler-tromboza de sinus cavernos : febra, frison, stare septica, cefalee retroorbitara, semne oftalmologice bilaterale,edem și ptoza palpebrala, oftalmoplegie,exoftalmie, sindrom meningeal
  • diagnostic diferențial –conjunctivita acuta, erizipel, dacriocistita,ințepatura de insecta,celulita palpebrala,osteomielita maxilarului,formațiuni tumorale orbitare
  • paraclinic: CT nativ și cu substanța de contrast sinusuri,craniu(diagnostic cert pentru bilantul lezional),examen oftalmologic,fund de ochi,examen neurologic, hiperleucocitoza cu predominenta neutrofilelor, sindrom inflamator,examen bacteriologic si antibiograma (hemoculturi, punctia abcesului subperiostal sau lombara in localizari meningee)
  • tratament local-aspirație nazala, dezinfectante și vasoconstrictoare nazofaringiene, oftalmologic-colir
  • tratament medical- antibiotic precoce iv 7 zile minim (Augmentin; ceftriaxona, cefotaxim…+ Gentamicina/Vancomicina…+ Metronidazol; sau Imipenem + Metronidazol) ,apoi oral (Augmentin,Forexo-cefpodoxima) pana la 14-21zile;
  • antialgic, mucolitic,antiinflamator corticosteroidian și nesteroidian
  • tratament chirurgical de drenaj al colecției (etmoidectomie endonazala, abord chirurgical extern al sinusurilor-orbitei), urmat de ablatia vegetatiilor adenoide.
  • prognosticul depinde de precocitatea diagnosticului și de stadiul Chandler.